Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Rozmowy na temat cmentarzy, pomników, zabytków itd.

Moderator: Moderatorzy


ODPOWIEDZ

AUTOR TEMATU
Sebi
Posty: 44
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Topiele
Podziękował/a: 2 razy

Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Sebi » wt wrz 19, 2017 11:08 am

Podczas wycieczki do Kłodzka odwiedziliśmy Lapidarium.
Było tam wiele tablic nagrobnych, które nie były opisane. Nie było tłumaczeń napisów, które się na nich znajdowały.
Nad jedną z nich, której zdjęcia umieszczam niżej był napis:
"PŁYTA NAGROBNA.
POSTAĆ MĘSKA
ZŁOTY STOK OKOŁO 1551"
Na płycie nagrobnej widnieje jednak "Roku 1668 dnia 4..."
Czyżby opis "Złoty Stok około 1551" był błędny?
W lewym górnym rogu widnieje herb Gryf. http://www.flagi-herby.com/gryf_flaga_herb_szlachta.htm
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Sebastian


AUTOR TEMATU
Sebi
Posty: 44
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Topiele
Podziękował/a: 2 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Sebi » sob wrz 23, 2017 8:46 pm

Czy jest ktoś z okolic Kłodzka, kto mógłby zrobić lepsze zdjęcia i uchwycić więcej szczegółów?
Pozdrawiam
Sebastian


marla

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: marla » ndz wrz 24, 2017 5:02 pm

Toż trzeba było spytać na miejscu - pracowników.
Najprawdopodobniej płyta nagrobna pochodzi z ok. 1551, napis został dodany dużo później. Podkreślam, że nie znam się na sztuce sepulkralnej. Specjalista pewnie mógłby udowodnić na podstawie typowych cech płaskorzeźby jej pochodzenie i wiek, a na podstawie kroju pisma, słownictwa i techniki wykonania określić wiek napisu. Tak samo z herbem - może powstał ok 1600?
Dodam tylko, że to forum genealogiczne - małe szanse, że ktokolwiek z tubylców zna odpowiedź na Twoje pytanie. Raczej zaufaj specjalistom, którzy opatrzyli okaz tabliczką.


AUTOR TEMATU
Sebi
Posty: 44
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Topiele
Podziękował/a: 2 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Sebi » ndz wrz 24, 2017 5:54 pm

Toż chciałem zapytać lecz w lapidarium był tylko pan, który sprzedawał minerały.

Wiem, że to forum genealogiczne :)
Dodałem tutaj, bo jestem pewien, że z Waszą pomocą nie tylko odczytamy napis, ale odgadniemy kim była osoba z płyty.

M.in. z pomocą Beaty i Bartka z tego forum ustaliliśmy kilka faktów i możliwości dalszych poszukiwań.

Wiemy już, że osoba z płyty zmarła 4 czerwca 1668 roku. Wiemy, że zmarła na Śląsku. Wiemy, że miała 58 lat. Wiemy, że na płycie jest herb Jerin. Prawdopodobnie tak nazywała się osoba z płyty.

Żeby dowiedzieć się więcej potrzebne są lepsze zdjęcia.

Być może podpowiedź co do osoby może być w Siestrzechowicach.
W początkach XX wieku w trakcie remontu kaplicy pałacowej odkryto na sklepieniach i ścianach unikalne freski z herbami urzędników księstwa Nyskiego. Na jedenastu polach sklepienia odnaleziono 65 herbów, a na ścianie południowej – 14 kolejnych; wszystkie z imieniem, nazwiskiem i określeniem pełnionego urzędu.
http://kudyba.pl/web.n4?go=80

Mieszkając daleko od miejsca poszukiwań internet jest niezastąpionym narzędziem, a osoby, które są na tym forum mają w sercu poszukiwania. Kochają historię i mają ogromną pasję. To jest odpowiednie forum i niezastąpieni ludzie.
Pozdrawiam
Sebastian


marla

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: marla » ndz wrz 24, 2017 7:41 pm

No a gdzie ta wcześniejsza dyskusja? Dlatego potraktowałam Cię niepoważnie, że pytanie wyrwane z kontekstu wygląda naiwnie.

Na moje oko napis jest dodany później - nie było go w pierwotnym projekcie (zaburza proporcje płyty), z herbem też mi się wydaje, że trochę wciśnięty i różni się stylem od postaci. Z tego co można dostrzec herb jest pełen miękkich detali, a postać ma znacznie prymitywniejszą kreskę.
Nie kwestionuję Waszych ustaleń, sugeruję tylko, że wykorzystano płytę zrobioną wcześniej, inną ręką.
Czy to typowe miejsce dla herbu? Nad prawym ramieniem? Jak wygląda dół płyty? Jest wolna przestrzeń poniżej postaci? Napis? Czy książka(?) i strój oznaczają urzędnika?

Jeśli Jerin i 1668 to może Konstantin Magnus starosta m.in. Otmuchowa?


AUTOR TEMATU
Sebi
Posty: 44
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Topiele
Podziękował/a: 2 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Sebi » ndz wrz 24, 2017 10:42 pm

Napisałem do Kłodzka z prośbą o zdjęcia. Poczekajmy na odpowiedź. Może coś więcej odczytamy, bo z mojego kompaktowego aparatu przy kiepskim oświetleniu wyszło za dużo szumów.
Pozdrawiam
Sebastian


AUTOR TEMATU
Sebi
Posty: 44
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 5:16 pm
Lokalizacja: Topiele
Podziękował/a: 2 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Sebi » pn wrz 25, 2017 7:18 am

Dzięki uprzejmości dostałem odpowiedź z Kłodzka.
To na tą chwilę udało się ustalić historykowi sztuki:
„Inskrypcja o pięknie wykrojonych, oryginalnych literach i miejscami nieczytelna – tam, gdzie udało się ją odczytać, głosi, iż: W roku 1668 dnia 4 czerwca w łaskawym Bogu zasnął szlachetny [dalej nierozczytane określenia i epitety] Pan [prawdopodobnie] Łazarz [Bartłomiej? trudno powiedzieć, bo część płyty z nazwiskiem uszkodzona] Jerin (?), sędzia, w wieku 58 lat i 16 tygodni.

Ponadto: herb to herb rodu Jerin. Z tego rodu pochodził także biskup wrocławski Andrzej. Kostium Jerina to typowy strój szlachcica w latach 1600-1650, spopularyzowany w Czechach i Austrii przez cesarza Ferdynanda III.”


Bardzo życzliwe i uczynne osoby pracują w Forcie Kłodzko.
"Niebawem te podpisy zostaną zaktualizowane, na razie muszę przeprosić za obecny stan. Wstrzymujemy się do czasu identyfikacji wszystkich zabytków."

Tutaj na forum bardzo dziękuję za pomoc Pracownikom Fortu.
Pozdrawiam
Sebastian


Małecki
Posty: 1211
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 9:51 am
Lokalizacja: Poniec
Podziękował/a: 5 razy
Podziękowano: 94 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: Małecki » pn wrz 25, 2017 10:07 pm

Czyli warto było robić raban :) Gratuluję!
Bartek

Awatar użytkownika

beata bistram
Posty: 1006
Rejestracja: ndz cze 27, 2010 11:28 am
Lokalizacja: Wejherowo, Lübeck
Podziękował/a: 90 razy
Podziękowano: 183 razy

Re: Czy błędny jest napis na tabliczce nad płytą nagrobną?

Post autor: beata bistram » wt wrz 26, 2017 9:59 am

:D brawo, poszlo szybciej niz sie spodziewalam ! Ale w sumie dobre zdjecia by sie jeszcze przydaly, aby to wszystko potwierdzic :sun:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Cmentarze i zabytki”