Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Wątki o tematyce wojskowej - dawne jednostki, stopnie, kampanie, mundury, odznaczenia

Moderator: Moderatorzy


ODPOWIEDZ
Sponsor forum

AUTOR TEMATU
Aleksander Kopiński
Posty: 5
Rejestracja: pt sie 26, 2011 10:32 pm
Podziękował/a: 3 razy

Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: Aleksander Kopiński » pt sie 26, 2011 11:43 pm

Czy ktoś ze znawców umundurowania armii II RP mógłby mi pomóc w rozpoznaniu przynależności pana na zdjęciu w poniższym linku?
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Z tego, co mi się udało zorientować, nosi on mundur ułański wz.1917, a symbol widoczny na pagonie jest cyfrą, wyglądającą mi na trójkę, czyli służyłby on w 3 Pułku Ułanów Dzieci Warszawy.
Czy moje rozpoznania są trafne?
A może coś jeszcze da się z tego zdjęcia wyczytać?

Aleksander
Ostatnio zmieniony ndz gru 11, 2011 12:12 am przez Aleksander Kopiński, łącznie zmieniany 2 razy.


wpasek
Posty: 144
Rejestracja: sob maja 02, 2009 8:17 am
Lokalizacja: Wa-wa
Podziękowano: 11 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: wpasek » czw wrz 01, 2011 5:59 pm

Szabla wz. 17. Mundur wz. 19 (a może wz. 17 z przerobionymi naramiennikami?). Etyszkiety kawaleryjskie w dość nieokreślonym kolorze. Brak proporczyka na kołnierzu - co sugeruje, że zdjęcie zrobione po jesieni 1919, kiedy to nowe przepisy mundurowe pozbawiły kurtki kawaleryjskie proporczyków, bo jazda miała mieć patki karmazynowe - dla pułków ułańskich bez wypustek (czyli tak jak na zdjęciu). o wydaje się sugerować Pułk 3 Ułanów Dzieci Warszawy z ostatnich miesięcy 1919 roku lub pierwszych -1920.
Witold Stanisław Augustyn Pasek,
syn Jana, wnuk Stanisława, prawnuk Jana Nepomucena, praprawnuk Franciszka, prapraprawnuk Jakuba, praprapraprawnuk Józefa, prapraprapraprawnuk Macieja...


AUTOR TEMATU
Aleksander Kopiński
Posty: 5
Rejestracja: pt sie 26, 2011 10:32 pm
Podziękował/a: 3 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: Aleksander Kopiński » czw wrz 01, 2011 10:32 pm

Pięknie dziękuję za odpowiedź. Pozwoli Pan, że o dwie rzeczy jeszcze dopytam.
wpasek pisze:Brak proporczyka na kołnierzu - co sugeruje, że zdjęcie zrobione po jesieni 1919, kiedy to nowe przepisy mundurowe pozbawiły kurtki kawaleryjskie proporczyków, bo jazda miała mieć patki karmazynowe - dla pułków ułańskich bez wypustek (czyli tak jak na zdjęciu). o wydaje się sugerować Pułk 3 Ułanów Dzieci Warszawy z ostatnich miesięcy 1919 roku lub pierwszych -1920.
Jakie było w praktyce tempo wprowadzania takich zmian w umundurowaniu do oddziałów, czyli ile czasu mijało od wydania nowych przepisów do ubrania ułana w nowy uniform?

Jak się domyślam po braku dystynkcji na naramiennikach, jest to mundur szeregowego kawalerzysty? Czy takim najniższym stopniem w kawalerii w 1920 r. był strzelec?

Aleksander

Awatar użytkownika

porta
Posty: 395
Rejestracja: śr cze 04, 2008 5:02 pm
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował/a: 3 razy
Podziękowano: 6 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: porta » pt wrz 02, 2011 9:46 am

W pułku strzelców konnych byłby to strzelec. W pułku ułanów - ułan. W pułku szwoleżerów - szwoleżer.
Radosław


wpasek
Posty: 144
Rejestracja: sob maja 02, 2009 8:17 am
Lokalizacja: Wa-wa
Podziękowano: 11 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: wpasek » sob wrz 03, 2011 4:23 pm

Aleksander Kopiński pisze:Pięknie dziękuję za odpowiedź. Pozwoli Pan, że o dwie rzeczy jeszcze dopytam.
wpasek pisze:Brak proporczyka na kołnierzu - co sugeruje, że zdjęcie zrobione po jesieni 1919, kiedy to nowe przepisy mundurowe pozbawiły kurtki kawaleryjskie proporczyków, bo jazda miała mieć patki karmazynowe - dla pułków ułańskich bez wypustek (czyli tak jak na zdjęciu). o wydaje się sugerować Pułk 3 Ułanów Dzieci Warszawy z ostatnich miesięcy 1919 roku lub pierwszych -1920.
Jakie było w praktyce tempo wprowadzania takich zmian w umundurowaniu do oddziałów, czyli ile czasu mijało od wydania nowych przepisów do ubrania ułana w nowy uniform?

Jak się domyślam po braku dystynkcji na naramiennikach, jest to mundur szeregowego kawalerzysty? Czy takim najniższym stopniem w kawalerii w 1920 r. był strzelec?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Szybciej wprowadzano zmiany w jednostkach nowoformowanych niż tych już istniejących (zwłaszcza poza garnizonem - np. na froncie). Szybciej w centrum kraju niż w odległych garnizonach lub w linii. Szybciej w jednostkach o mniejszych tradycjach niż w tych "legendarnych"... Zasadniczo po dwóch-trzech miesiącach większość jednostek (poza frontem) powinna już stosować nowe przepisy mundurowe.
Witold Stanisław Augustyn Pasek,
syn Jana, wnuk Stanisława, prawnuk Jana Nepomucena, praprawnuk Franciszka, prapraprawnuk Jakuba, praprapraprawnuk Józefa, prapraprapraprawnuk Macieja...


AUTOR TEMATU
Aleksander Kopiński
Posty: 5
Rejestracja: pt sie 26, 2011 10:32 pm
Podziękował/a: 3 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: Aleksander Kopiński » sob gru 10, 2011 8:20 pm

Mam nadzieję, że podobnie jak kilka miesięcy temu, uda mi sie tutaj uzyskać odpowiedź na pytanie o mundur.
Dwa zdjęcia pod poniższymi linkami ukazują tę samą parę w odstępie zapewne kilku miesięcy.
http://imageshack.us/f/811/mikolajbronislawistanis.jpg
http://imageshack.us/f/502/mikolajbronislawistanis.jpg
Rzecz ma miejsce w 1920 r.
Po szewronach domyślam się, że pan młody ma za sobą 6 lat służby zawodowej.
Niestety to wszystko, co sam potrafię z tego odczytać.
Będę wdzięczny za wszelkie dodatkowe informacje.

Aleksander

Awatar użytkownika

TomekSz
Posty: 730
Rejestracja: pt kwie 11, 2008 9:20 pm
Lokalizacja: Mińsk Maz. - sercem Neustadt O/S
Podziękował/a: 2 razy
Podziękowano: 36 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: TomekSz » sob gru 10, 2011 8:42 pm

Aleksander Kopiński pisze:Mam nadzieję, że podobnie jak kilka miesięcy temu, uda mi sie tutaj uzyskać odpowiedź na pytanie o mundur.
Dwa zdjęcia pod poniższymi linkami ukazują tę samą parę w odstępie zapewne kilku miesięcy.
http://imageshack.us/f/811/mikolajbronislawistanis.jpg
http://imageshack.us/f/502/mikolajbronislawistanis.jpg
Rzecz ma miejsce w 1920 r.
Po szewronach domyślam się, że pan młody ma za sobą 6 lat służby zawodowej.
Niestety to wszystko, co sam potrafię z tego odczytać.
Będę wdzięczny za wszelkie dodatkowe informacje.
Na początku zwrócę Ci, Aleksandrze uwagę i pięknie równocześnie poproszę o ponowne wklejenie zdjęcia w pierwszym poscie tego wątku. Nie było mnie na Forum parę dobrych tygodni i nie mogłem tego dopilnować.: weź pod uwagę fakt,że ktoś-kiedyś będzie może posiłkował się fotką i opiniami, a Twoje posty pomogą mu w identyfikacji. Robimy to przecież nie tylko dla konkretnych użytkowników, ale i dla pozostałych w potrzebie.

A teraz:

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Według mnie to nie żołnierz. Bardziej wygląda mi na policjanta z lat 1919-27 w wystąpieniu poza służbowym. Spójrz na kołnierz, trochę jednak dziwne, bo wiek młody, a już...starszy przodownik.
Obrazek

Jeśli chodzi o link do pierwszego zdjęcia, nie ma żadnego, konkretnego punktu odniesienia, więc wstrzymam się od głosu.

Pozdrawiam,

T.
...Bo miłość nie zna pór dnia, a nadzieja nie ma końca,
tylko wiedza i niewiedza skrępowane są czasem i granicami.


AUTOR TEMATU
Aleksander Kopiński
Posty: 5
Rejestracja: pt sie 26, 2011 10:32 pm
Podziękował/a: 3 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: Aleksander Kopiński » ndz gru 11, 2011 12:29 am

Dziękuję za odpowiedź i ciekawy trop. Co do wieku, to nie był znowu aż tak młody. Rocznik 1895, czyli miał wówczas już 25 lat.

A.K.
Ostatnio zmieniony pn gru 12, 2011 10:48 pm przez Aleksander Kopiński, łącznie zmieniany 1 raz.


wpasek
Posty: 144
Rejestracja: sob maja 02, 2009 8:17 am
Lokalizacja: Wa-wa
Podziękowano: 11 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: wpasek » ndz gru 25, 2011 1:19 pm

Nie za bardzo mi to wygląda na mundur policyjny. Natomiast dokładnie takie oznaki stopni na lewym ramieniu nosili żołnierze polskich formacji wojskowych na Wschodzie (1917–1920). Dwa "winkle" to może być zarówno starszy podoficer (jeżeli czerwone), kornet (srebrne) lub podpułkownik (złote - ale osoba na zdjęciu trochę za młoda). Poszukałbym szanownego przodka gdzieś w II Korpusie, w 4 lub 5 Dywizji...
Witold Stanisław Augustyn Pasek,
syn Jana, wnuk Stanisława, prawnuk Jana Nepomucena, praprawnuk Franciszka, prapraprawnuk Jakuba, praprapraprawnuk Józefa, prapraprapraprawnuk Macieja...


kaphis
Posty: 31
Rejestracja: śr sty 05, 2011 7:12 pm
Lokalizacja: Górny Śląsk , Leverkusen
Podziękowano: 2 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: kaphis » pn lut 13, 2012 6:31 pm

Witam

Podpinam sie pod watek , poniewaz jest najbardziej zblizony do mojej prosby.

Chciałbym zwrócić się z prośbą o pomoc w rozszyfrowaniu formacji militarnej którą reprezętuje pan młody z tego zdjęcia:

Obrazek

Informacje pomocnicze :

Data: 3/4 luty 1921
Miejsce: Strzyżów nad Wisłokiem
Na pagonie liczba: 5
Naramienniki wskazuja na Orkiestre Wojskowa.
Pan młody w wieku 35 lat urodzony koło Skórcza na Pomorzu. Ta sama osoba opisana byla w ksiedze adresowej w 1927 roku w stopniu Majora.

PS. Zapytanie zamiescilem tez na genealodzy.pl.
Pozdrawiam
Marek Z.


wpasek
Posty: 144
Rejestracja: sob maja 02, 2009 8:17 am
Lokalizacja: Wa-wa
Podziękowano: 11 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: wpasek » wt lut 14, 2012 12:13 pm

Śliczny... pruski mundur młodszego podoficera, orkiestranta wojskowego pułku piechoty lub batalionu jegierskiego (5 Śląski Batalion Strzelców im. von Neumanna z J.Góry lub 5 pp z Gdańska? Bo raczej nie 5ppleg...). Plus dziwna rogatywka z usztywnieniem i okuciem daszka. Całość dość dziwna jak na datowanie zdjęcia na rok 1921...
Witold Stanisław Augustyn Pasek,
syn Jana, wnuk Stanisława, prawnuk Jana Nepomucena, praprawnuk Franciszka, prapraprawnuk Jakuba, praprapraprawnuk Józefa, prapraprapraprawnuk Macieja...


kaphis
Posty: 31
Rejestracja: śr sty 05, 2011 7:12 pm
Lokalizacja: Górny Śląsk , Leverkusen
Podziękowano: 2 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: kaphis » wt lut 14, 2012 2:27 pm

wpasek pisze:Śliczny... pruski mundur młodszego podoficera, orkiestranta wojskowego pułku piechoty lub batalionu jegierskiego (5 Śląski Batalion Strzelców im. von Neumanna z J.Góry lub 5 pp z Gdańska? Bo raczej nie 5ppleg...). Plus dziwna rogatywka z usztywnieniem i okuciem daszka. Całość dość dziwna jak na datowanie zdjęcia na rok 1921...
Witam

Serdecznie dziekuje za sugestje. Rzeczywiscie zdawalem sobie sprawe z tego iz mundur jest pruski jednak data i miejsce gdzie to zdjecie zostalo wykonane popchnely mnie do napisania wlasnie w tym watku.To zdjecie slubne moich pradziadkow wiec pomylka nie wchodzi w gre. Pan mlody rok pozniej byl juz Kapelmistrzem 73 PP ktory w czerwcu 1922 roku wkroczyl na Gorny Slask. 73 PP nigdy nie stacjonowal w okolicach Rzeszowa ktory juz w 1921 roku nalezal przeciez do Polski a idac tym tropem to troche nielogiczne by nadal stacjonowaly tam wojska pruskie.

Pozdrawiam
Marek Z.


wpasek
Posty: 144
Rejestracja: sob maja 02, 2009 8:17 am
Lokalizacja: Wa-wa
Podziękowano: 11 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: wpasek » wt lut 14, 2012 2:54 pm

Armia niemiecka została zdemobilizowana praktycznie w całości do kwietnia 1919 roku: Szanowny Dziadek nie miał więc chyba powodu, by przez dwa kolejne lata paradować z numerem pruskiego pułku na naramiennikach. A jeżeli nie jest to numer pułku pruskiego, to o jaką polską jednostkę może chodzić (z pewnością nie 5 ppleg) - może któryś z pułków śląskich lub wielkopolskich? Jeżeli zdjęcie jest "pewne" co do daty, to zastanawiające są przede wszystkim: 1. pozostawione pruskie guziki i takież same mankiety oraz obszycie kołnierza, 2) brak jakichkolwiek odznak na mundurze i "wężyków" na kołnierzu, 3) dosyć dziwna rogatywka (usztywnienia wprowadzono oficjalnie chyba dopiero w roku 1935).

Orkiestry wojskowe (z racji swych funkcji reprezentacyjnych) były zazwyczaj jednolicie i dość regulaminowo umundurowane.

Oczywiście; możemy snuć najprzeróżniejsze domysły, że np. dziadek dopiero co wrócił z niewoli albo po prostu... ubrał do ślubu najlepsze ubranie jakie miał.
Witold Stanisław Augustyn Pasek,
syn Jana, wnuk Stanisława, prawnuk Jana Nepomucena, praprawnuk Franciszka, prapraprawnuk Jakuba, praprapraprawnuk Józefa, prapraprapraprawnuk Macieja...


kaphis
Posty: 31
Rejestracja: śr sty 05, 2011 7:12 pm
Lokalizacja: Górny Śląsk , Leverkusen
Podziękowano: 2 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: kaphis » wt lut 14, 2012 4:06 pm

Okreslonym przezemnie miejscu i czasie najblizszy jest "5 Pułk Strzelców Konnych z Tarnowa". Podobna jak nie taka sama rogatywka. W dalszym ciagu jednak brak wytlumaczenia na ten typowo pruski mundur. Wersje z zalozeniem najlepszych rzeczy odrzucam gdyz z tego co zorietowalem sie do tej pory pochodzil z dosc bogatej rodziny , o niewoli pradziadka w rodzinie tez nikt nigdy nie mowil.
Marek Z.


kaphis
Posty: 31
Rejestracja: śr sty 05, 2011 7:12 pm
Lokalizacja: Górny Śląsk , Leverkusen
Podziękowano: 2 razy

Re: Jaki to mundur? [WP II RP, ok. 1920 r.]

Post autor: kaphis » czw lis 02, 2017 10:24 pm

Witam po ponad 5 latach,
IMG_2278h.jpg
udało mi się uzyskać nowe foto.


Jak już pisałem wcześniejsze foto jak i to aktualne pochodzą z roku 1921 roku. Informacje które mogą się okazać pomocne:
/Brat kobiety z tych fotografi był w 3 kompani I Batalionu 5PP ppłk. Berbeckiego,
/Drugi brat był w 17 PP Obrony Krajowej
/Obaj walczyli w Bitwie pod Kostiuchnówką.

Moje podejrzenia kierują się w stronę tego , że koledzy z wojska poznali mojego pradziadka ze swoją siostrą.

Proszę o pomoc

Pozdrawiam

Marek Z.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Marek Z.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Militaria”